Hanna Ploeg & Paula Niemeijer
Projectleiders
- hm@ploegmail.nl
- paula.niemeijer@abrona.nl
Hanna Ploeg: “In mijn eigen omgeving ken ik mensen met een complexe zorgvraag, het gaat mij aan het hart. Alleen samen kunnen we dit aan! Dit zie ik ook in andere opdrachten en in mijn rol als toezichthouder bij twee organisaties in de VG en het sociale domein. Het vraagt een gezamenlijk inspanning en veranderaanpak: stap voor stap komen we samen verder.”
Paula Niemeijer: “Als projectleider zet ik mij in voor het verbeteren van zorgprocessen en samenwerking. Ik vind het belangrijk om impact te maken door bij te dragen aan oplossingen voor complexe uitdagingen én de zorg beter af te stemmen op cliënten.”
Over het project
De vraag naar complexe zorg is groot, er zijn lange wachtlijsten en er is een disbalans tussen vraag en aanbod. Daardoor krijgen steeds meer cliënten nu niet de juiste zorg, kunnen ze geen passende plek vinden en/of ontstaan crisissituaties. Cliënten staan nu vaak op meerdere wachtlijsten tegelijk, waardoor het onbekend is hoe lang de wachtlijst in de provincie Utrecht daadwerkelijk is. Ook mist er een overzicht van welke zorgvragen we nu te weinig kunnen beantwoorden. Daarom werken we binnen het project complexe zorgvragen aan de optimalisatie van passende zorg voor mensen met een complexe zorgvraag.
Dat doen we op drie manieren:
- Dashboard complexe zorg dat actueel inzicht biedt in vraag en aanbod
- Verbeteren van de werkwijze van de regionale Taskforce, zodat passende zorg wordt gevonden waar dat nu niet lukt
- Faciliteren van kennisdeling en het delen van goede voorbeelden, zodat we meer gebruik kunnen maken van elkaars expertise. Ook onderzoeken we de mogelijkheden van een VGU brede opleiding.
Dashboard complexe zorgvragen
Het dashboard Complexe Zorgvragen ondersteunt aangesloten organisaties van de VGU door meer inzicht te geven in het beschikbare aanbod complexe zorg, de vraag naar complexe zorg en de wachtlijsten van alle organisaties gezamenlijk. Het dashboard helpt om gezamenlijk verantwoordelijkheid te kunnen dragen voor het bieden van voldoende passende complexe zorg in de regio Utrecht en moet in de toekomst bijdragen aan het slimmer organiseren van de complexe zorg binnen de VGU.
Lees meer
Samengevat zijn er drie redenen voor de realisatie van het dashboard:
- Veel mensen staan bij verschillende organisaties op een wachtlijst. Als iemand een plek krijgt bij de ene organisatie, weet de andere organisatie dat vaak niet. Het is daarom onbekend hoe lang de wachtlijsten in de provincie Utrecht daadwerkelijk zijn. Dat willen we wel graag weten, omdat we dan beter kunnen zien voor welke groepen er meer plekken zouden moeten komen.
- We houden de wachtlijst nu handmatig bij. Dat kost veel tijd, bijvoorbeeld omdat we bij iedereen op de wachtlijst jaarlijks navragen of de vraag nog actueel is. Dat willen we slimmer organiseren zodat het minder tijd kost.
- Op dit moment is er niet voor iedereen die dat nodig heeft passende zorg. We willen weten voor welke zorgvragen we nu te weinig zorg hebben. Dat kunnen we door middel van het dashboard verbeteren. Mensen hoeven dan minder lang te wachten en krijgen sneller een passende plek. Zo maken we samen goed gebruik van de beschikbare plekken.
Regionale Taskforce
De regionale Taskforce speelt een belangrijke rol in het bieden van een passende plek aan cliënten met een complexe zorgvraag. Als er geen passende plek gevonden kan worden voor een cliënt – omdat zij bijvoorbeeld zijn afgewezen door meerdere zorgaanbieders – wordt de regionale Taskforce ingezet. Het gebeurt momenteel nog te vaak dat er geen oplossing geboden wordt aan cliënten via de Taskforce. Daarom is de VGU samen met het zorgkantoor en zorgaanbieders van de VG en GGZ een pilot gestart om het proces efficiënter en slagvaardiger te maken. Het dashboard helpt inzichtelijk te maken voor welke cliënten er geen passende zorg beschikbaar is. Met deze pilot werken we naar een verbeterde aanpak om sneller passende oplossingen te vinden voor deze cliënten.
Kennisdeling
Het is belangrijk dat VGU-organisaties van elkaar blijven leren. Binnen het project complexe zorgvragen liggen kansen om zo meer in te zetten op kennisdeling om de interne samenwerking en werkwijze te verbeteren rondom – het voorkomen van – crisissituaties. Dit is gebleken uit een analyse van de huidige en gewenste situatie binnen het project complexe zorgvragen. Alle organisaties hebben bijvoorbeeld een werkwijze ontwikkeld voor het omgaan met crisissituaties. Door het delen van deze werkwijzen kunnen we nog meer van elkaar leren. Naar aanleiding van de hiervoor genoemde analyse is een verbeterplan opgesteld. Hieruit zijn een aantal prioriteiten vastgesteld. De concretisering hiervan is momenteel in ontwikkeling.
Dashboard Complexe zorgvragen
Over het dashboard
Het dashboard complexe zorgvragen is in opdracht van de Vereniging Gehandicaptenzorg Utrecht (VGU) in samenwerking met Zorgkantoor Zilveren Kruis gebouwd.
Het doel van dit dashboard is het sneller kunnen vinden (matchen) van beschikbare open plekken voor cliënten met een complexe zorgvraag. Bij alle aangesloten zorgaanbieders. Met één druk op de knop is er inzicht voor welke cliëntprofielen er open plekken zijn.